On-line specialist in sportvoeding, keuze uit de grootste merken

Koolhydraten

Koolhydraten

Koolhydraten zijn dé basis van de sportvoeding. Het effect van de koolhydraatinname op de sportprestatie, zowel tijdens training als tijdens competitie, is wereldwijd onderzocht, sterk gedocumenteerd en toont aan dat koolhydraten van het allergrootste belang zijn bij inspanning. Koolhydraten zijn de brandstof van het lichaam tijdens het sporten.

Na 60 à 90 minuten inspanning zijn de energiereserves uitgeput en begint vermoeidheid en prestatieverlies op te treden. Talrijke studies hebben aangetoond dat inname van ongeveer 60gr koolhydraten per uur vermoeidheid uitstelt en de uithoudingsprestatie verbetert. Wie langer dan 1 uur wil sporten, moet zich daarom heel bewust zijn van zijn koolhydraatinname tijdens het sporten. Vooraf de etiketten lezen, helpt je te weten te komen hoeveel gram koolhydraten je sportvoeding bevat. Ook vóór het sporten extra koolhydraten innemen heeft zeker zin in geval van langeafstandstraining of -wedstrijd. 

Koolhydraatrijke dranken, -repen, en -gels zijn een veilige, handige en effectieve manier om in de verhoogde koolhydraatbehoefte te voorzien zowel voor, tijdens als na de inspanning. 

Om de prestatie te optimaliseren, is het van belang om het principe van de Glycemische Index te begrijpen. 

 

GLYCEMISCHE INDEX (GI)

Sportvoeding met hoge GI gebruik je net voor en tijdens de training wanneer er behoefte is aan een directe energieboost. Voeding met een hoge GI is daarom vooral geschikt voor inspanningen van korte duur maar kan ook gebruikt worden tijdens inspanningen van langere duur om een energieboost te krijgen, bijvoorbeeld tijdens een dip of vlak voor de finale.

Sportvoeding met lage GI eist veel minder van de alvleesklier, waardoor de geproduceerde energie constanter is.  Het wordt aangeraden om voeding met een lage GI te consumeren tijdens carboloading, maar ook tijdens de inspanning kan voeding met lage GI worden gebruikt voor voortdurende energie.

Sportvoeding met gemengde GI (die een lage GI met een hoge GI combineren) ondersteunt alle suikerbehoeftes die ontstaan tijdens middellange en langeafstandstraining.

 

TIP:
Verfijn je selectie op basis van je doel, de vorm, de glycemische index, je favoriete merk of smaak, ... in het menu linksonder om het product te vinden dat je zoekt.

Artikelen 1 tot 30 van 43 in totaal

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

Pagina:
  1. 1
  2. 2

Artikelen 1 tot 30 van 43 in totaal

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

Pagina:
  1. 1
  2. 2