On-line specialist in sportvoeding, keuze uit de grootste merken

Creatine Monohydraat

Creatine Monohydraat

Een relatief nieuw prestatieverhogend ingrediënt is creatine. Het komt normaal voor in de voeding (vlees en vis) en de gemiddelde inname via de voeding is circa 1 g per dag.

Bij explosieve inspanningen die minder dan 30 seconden duren (anaeroob alactisch), zijn niet alleen koolhydraten een belangrijke energieleverancier maar ook fosfaten (ATP). Dit is het geval bij intervaltraining, maximale krachttraining, sprinten, korte klim en gewichtheffen.

In de spiercel is creatinefosfaat een energierijke fosfaatdonor om ATP te genereren. Daarmee kan het gedurende de eerste 30-60 s van een inspanning met hoge intensiteit (bijvoorbeeld sprinten of powerlifting) de benodigde energie leveren.

Creatinesupplementen verhogen het ATP niveau in de spieren en kunnen zo prestatieverbeterend werken. Creatine is een veilig en effectief voedingssupplement en staat niet op de dopinglijst. In meerdere studies is aangetoond dat de prestatie bij herhaalde inspanning van hoge intensiteit en korte duur (sprint, teamsport zoals voetbal, krachtsport) met circa 5-10% toeneemt.

De nodige hoeveelheden kunnen niet uit een normale voeding gehaald worden. Om tot de consumptie van 20 gram creatine te komen is het nodig om 4 kg vlees te eten, vandaar dat supplementatie nuttig kan zijn.

4 artikel(en)

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

4 artikel(en)

Van hoog naar laag sorteren
per pagina