On-line specialist in sportvoeding, keuze uit de grootste merken

Duursport

Duursport

Wielrennen, hardlopen, zwemmen en triatlon zijn typische duursportenHet aangename is dat je op verschillende niveaus met duursport bezig kan zijn.

 

Bepaal je ambitieniveau* en bekijk welke categorieën (kleuren) voor jou van belang zijn.

                =  BEGINNER  +  GEOEFEND  +  COMPETITIEF
   = GEOEFEND   + COMPETITIEF    
   = COMPETITIEF        
         
         
     

VOORBEREIDING

 
-5 DAGEN        

 

   

BEHOUD GEZONDHEID

 
      vitaminen, mineralen...  
         
         
     

WIN KRACHTUITHOUDING

 
      beta-alanine...  
         
         
     

VOOR

 
-3 DAGEN        
     

CARBOLOADING

 
      koolhydraten lage GI  
         
         
-1 UUR        
     

VOORKOM SPIERKRAMPEN

 
      magnesium, elektrolieten  
         
         
     

WIN EXPLOSIEVE KRACHT

 
      creatine, kre-alkalyn  
         
     

VERBETER UITHOUDING

 
      l-carnitine, cafeïne,...  
         
         
     

VOORKOM SPIERAFBRAAK

 
      aminozuren, bcaa  
         
         
 -30 MIN        

 

 

 

BOOST ENERGIE EN FOCUS

 

      cafeïne, koolhydraten hoge GI  
         
         

 

 

 

TIJDENS

 

         

 

 

 

VUL ENERGIE AAN

 

      energiedranken, -repen, -gels  
         
         

 

 

 

NA

 

+30 MIN        

 

 

 

RECUPEREER

 

      hersteldranken, herstelrepen  
         
         
+60 MIN        

 

 

 

ONTWIKKEL SPIERMASSA

 
      eiwit shakes & repen, aminozuren  
         

 

*

    
  

Niveau 1: BEGINNER

Wie start met duursporten, wil meestal zijn conditie opkrikken en zich fitter en gezonder voelen. De inspanningen zijn vaak van beperkt in afstand en duur. Extra supplementen zijn vaak niet nodig. Er wordt snel progressie geboekt.

   
   
 

Niveau 2: GEOEFEND

Wie al langer aan duursport doet, zal wat langere inspanningen willen leveren en misschien af en toe eens deelnemen aan een sportief event. Simpelweg 'meer' trainen zal niet meer volstaan om zichzelf als duurporter te verbeteren. Om de gewenste progressie te maken, zal extra aandacht moeten gaan naar de houding, materiaal, uitrusting en ook de voeding.

> Op vlak van sportvoeding ligt de focus op  energie aanvullen en hydrateren.

> Wie meerdere keren per week traint zal ook voldoende aandacht moeten besteden aan optimale recuperatie.

   
   
 

Niveau 3: COMPETITIEF

Uiteindelijk zel elke duursporter zich wel eens met anderen willen meten en liefst ook winnen. Competitieve duursporters kunnen deelnemen aan wedstrijden en sportieve events. Onderschat niet de tijd die zal gaan naar het trainen. Wie dat nog wil combineren met een sociaal leven zal zijn trainingen goed moeten plannen. Slimme duursporters zoeken ook manieren om efficiënter te trainen. 

Specifieke supplementen worden geproduceerd om het beste uit je training en prestaties te halen:

> Melkzuurvorming voorkomen kan zeer gewenst zijn bij duursporters om de krachtuithouding te verbeteren (krachtiger trainen, klimmen, groter verzet draaien,...).

> Fosfaatniveaus verhogen helpt om over meer explosive kracht te beschikken (krachtiger trainen, sprinten, demarreren,...).

> Vetverbranders helpen het gewicht te verlagen en stimuleren de omzetting van vetten in energie tijdens de inspanning.